nog niet naar huis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu nog niet naar huis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

nog niet naar huis

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

Heel erg bedankt voor alle lieve reacties and felicitaties

In de reacties een aantal vragen over hoe lang ik nu precies blijf, waar ik heen ga, wanneer, waarom nu al een opvolgster en wat de toekomstplannen zijn. Deze maand heb ik er officieel 2 jaar bij Mercy Ships op zitten.

Voor zover ik het nu kan inschatten kom ik pas in maart 2012 terug naar Nederland. Ik heb gekeken naar vluchten rondom de feestdagen, maar dat zou maar voor een korte periode en erg duur zijn. Dat wordt ‘m dus helaas niet. Tijdens de volgende outreach in Togo zal een meisje uit Duitsland mijn plaats als teamleider algemene heelkunde overnemen voor de hele outreach. Het is nu dus een goede tijd om haar een beetje wegwijs te maken en te laten proeven van het leven als teamleider.
Inmiddels ben ik benoemd tot hoofd van de grote opruiming. Voor het schip weer kan gaan varen moeten alle losse onderdelen van het ziekenhuis schoongemaakt, in dozen gedaan, opgeborgen en vastgezet worden. Dus van de bedden en matrassen tot aan de kleinste dopjes voor infusen en medicatie... alles moet veilig en schoon worden opgeslagen.
In dat inpakken ligt dus een grote taak en in Togo moet ook weer alles uitpakt en opgezet worden. We zullen rond de feestdagen in Ghana zijn, zodat iedereen een beetje de kans krijgt om een kleine vakantie te hebben. Wanneer het ziekenhuis begin februari klaar is en de screening in Togo voorbij is, kan ik nog nuttig zijn in de eerste weken dat het zienhuis draait en als senior verpleegkundige op de afdelingen werken. Als de nieuwe teamleider dan vragen heeft of dingen wil weten, ben ik in de buurt. Na een maand zou iedereen zo ongeveer wel moeten weten wat de bedoeling is en kom ik lekker lente vieren in Nederland.

Afgelopen maandag hebben we een patient ontslagen die al een hele lange tijd bij ons was. Zijn naam is Abas en hij is een lokale chief. Hij had een flinke tumor op zijn schouden. Die tumor werd verwijderd en er was huid van zijn bovenbeen gebruikt om die wond te sluiten. Beide wonden heelden maar heel langzaam. Vaak is ondervoeding een groot probleem en heeft het lichaam niet voldoende voedingstoffen voor de wondgenezing. We geven de patienten met gecompliceerde wonden dan ook extra voeding. Deze patient was in de lange tijd dat hij aan boord was flink wat aangekomen en hij was er maar wat blij mee!
Hij verblijft tot a.s. maandag in the Hope Centre en dan gaat hij, als alles er nog steeds goed uitziet, maandag echt terug naar huis.
Wat was hij blij! Hij had het goede nieuws in het weekend gehoord en kwam me al juichend tegemoet met het nieuws dat hij nu echt genezen was.
Aan iedereen op de afdeling liet hij de foto van voor de operatie zien en vervolgens zijn schouder met huidtransplantaat. Echt heel erg gaaf om zo bemoedigd te worden door de blijdschap en het enthousiasme van de patienten.

Komende week heb ik een aantal dagen vrij en ga ik met een groep weer het land verkennen. We hopen maandag met deze patient mee te reizen naar zijn dorp. Dat zou echt gaaf zijn.
Meer verhalen dus weer binnenkort!

Van harte gefeliciteerd Max met je verjaardag en morgen is mijn Siepie jarig en alvast een hele fijne verjaardag mama!

Dikke knuffel &
Blessings
Maaike

  • 19 Oktober 2011 - 21:13

    Veronica :D:

    :D

  • 19 Oktober 2011 - 21:18

    Veronica :D:

    Jeetje wat gaat de tijd hard! Ik kan me de afscheidspicknick voor je vertrek nog herinneren. Kwam die middag met tranen in mijn ogen thuis... Alsog het gisteren was eigenlijk. En toch al twee jaar geleden! We hadden wel gezegd dat de tijd toch wel snel zou gaan. Maar zo snel?!

    Geniet dus nog maar even van de tijd die je daar hebt, 't zal zo voorbij zijn...

    Ik kijk uit naar je terugkomst.

    Dikke kus,
    Veronica :D

  • 19 Oktober 2011 - 21:21

    Marga:

    Hoi lieverd.
    Eindelijk gelukt de eerste te zijn.
    Je moet hier wel scherp voor zijn.
    Prachtig dat je zoveel mensen gelukkig kan maken, zoals die chief. Na mijn reis naar Israël tellen kleine dingen wel meer mee. Het is wel een eye-opener om eens een ander leven te zien.
    Dikke kus en ik denk aan je zaterdag.
    Kus van mij.
    Met de opleiding gaat het super

  • 19 Oktober 2011 - 21:36

    Gea Van Der Beek:

    Hoi Maaike,
    Dan ga ik je, blew, nog zien! Gezellig dat je er dan nog bent! Al zal het voor jou nog een hele tijd erbij zijn.
    Toch ben je ondertussen hoger op de ladder gekomen, tjonge, hoofd van de opruiming. Wat een verantwoording, alles goed opbergen en weer op z'n plek zetten na de vaart.

    Heel veel sterkte bij je werk en God Bless you.

    Liefs Gea.

  • 19 Oktober 2011 - 21:36

    Maaike Rademaker:

    sneller leren typen mam :-D
    maar wel gefeliciteerd alvast!

  • 19 Oktober 2011 - 23:57

    Siepie Aka Jani Okwu:

    Wow hoofd opruimen, was het niet hebben van een plan toch heel goed zeker! Love you

  • 20 Oktober 2011 - 06:31

    Gert:

    Hoi lieverd,
    Als ik er van uit ga dat je 1 maart hier zou kunnen zijn, dan zijn het nog 131 dagen (ipv de 72 dagen die je zelf aasnhoudt).
    Ik ga aftellen en streepje voor streepje kom je dichterbij.
    Heerlijk om het enthousiasme te lezen dat je uitstraalt over je werk. En dan hoofd van de schoonmaak. Wie hadden ze daar beter voor kunnen kiezen dan jij?
    Alvast 131 knuffels,

    Pap

  • 20 Oktober 2011 - 07:54

    Marlies:

    We moeten maar een kalender maken, kunnen we aftellen :)
    Veel zegen in het werk dat je nu doet, het is van onschatbare waarde! X

  • 20 Oktober 2011 - 14:39

    Merel:

    Hoi Maaike,

    Alsnog gefeliciteerd met de 31e verjaardag. Ik weet uit ervaring dat t geen pijn doet. ;)
    Wat je ook doet, wij hebben er vrede mee. We zien je wel weer. En om op die picknick van Vernica terug te komen,. dat was best voor herhaling vatbaar.

    Liefs,

    Merel

  • 20 Oktober 2011 - 18:47

    Henny En Piet:

    Lieve Maaik, ik zat te lezen over Abas en tegelijk dacht ik aan dat liedje van Elly en Rickert:en wat je ook gedaan hebt aan de minste van mijn broeders, zegt Jezus dat heb jij aan Mij gedaan....Heerlijk om iemand zò blij te zien!! Wat een bemoediging! Alle liefs, dikke knuffel van ons!

  • 21 Oktober 2011 - 10:55

    Danielle:

    Jeemig, je hebt het er maar druk mee, en sjonge jonge zeg, 2 jaar weg. Wat heb jij een hoop geleerd in de tussentijd!
    Succes met al je plannen, en een heel fijn weekeind!
    Groetjes,

  • 23 Oktober 2011 - 10:38

    Jan En Gerda:

    Hoi Maaike, Wat een mooie berichten en leuk dat je met die patient mee kan naar dat dorp. We wensen je een fijne werkonderbreking, en veel zegen op je werk voor de laatste maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 179777

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: