eind in zicht - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu eind in zicht - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

eind in zicht

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

25 Februari 2012 | Togo, Lomé

Even in de herhaling: 9 maart open avond in Jozua (Sikkelstraat in Dordrecht)
Euhm... tijdstip weet ik niet. Mag dat op z’n Afrikaans? Als de zon onder is... zoiets
Ik zal tijdstip doorgeven wanneer ik dit zeker weet. 9 maart weet ik wel zeker :-D

Het begint nu echt heel erg op te schieten. Zo raar dat ineens twee en half jaar voorbij zijn. Afgelopen dinsdag heb ik mijn laatste dienst gewerkt. Woensdag en donderdag ben ik op stap geweest. Donderdag werd er officieel afscheid genomen tijdens de community meeting.
Verhalen van vandaag staan ietsje verder vermeld. Dit weekend nog wat leuke dingen met een aantal vrienden doen en dan is het maandag toch echt tijd om in een vliegtuig te stappen.

Een tijdje geleden ben ik samen met Jane, een van mijn vriendinnen, de stad door geweest op de fiets. Heerlijk om gewoon te genieten van alle bijzondere dingen, die ook weer gewoon geworden zijn. Ik merk dat ik een ernstige drang heb om nu allerlei dingen vast te leggen. Dus op de andere site ( http://maaike-rademaker.blogspot.com )ook een heel stel foto’s. (wees gewaarschuwd ook OK foto’s)

De korte reis van woensdag op donderdag was ook erg fijn. Samen met Gea, een Nederlandse verpleegkundige, naar Atakpame afgereisd om daar een Nederlandse dame te bezoeken die samen met haar Togolese man in Atakpame woont. Het was echt een superleuke reis, een laatste avontuur, een laatste keer een stukje van de binnenlanden zien en bijzonder om te zien hoe het dagelijks leven er daar aan toe gaat.

Vandaag mocht ik na ruim twee jaar aan boord geleefd te hebben eindelijk mijn bloed doneren aan een van de patienten.
Mocht je hier komen met de bloedgroep B+, dan kan je er bijna zeker van zijn dat je opgeroepen wordt. Mijn O-, die thuis zo populair is, is zeldzaam en dus nauwelijks nodig. De mensen van het lab nemen het bloed af, laten het in de zak lopen en de zak gaat vervolgens direct naar de patient en wordt warm aan de patient gegeven. Het wordt eerst wel gecontroleerd natuurlijk, maar de bloedgroep moet dus precies hetzelfde zijn.
Aangezien ik het wel erg leuk vond om mijn zakje bloed in te zien lopen, heb ik gevraagd of ik even de OK in kon om te kijken. De 23-jarige dame die onder het mes ging had een grote neurofibroom aan de linkerkant van haar gezicht hangen. Het was erg interessant om in de OK mee te kijken met de operatie. Hiervan ook wat foto’s gemaakt (voor wie er tegen kan... wees nogmaals gewaarschuwd)
Het is wel bijzonder om zo je eigen bloed iemand anders in te zien gaan.

Tijdens deze Veertigdagentijd is het voor mij wel bijzonder om zo met bloed bezig te zijn. Misschien heeft mijn bloed een bijdrage geleverd in het leven van deze jonge vrouw, maar ook voor mij heeft er bloed gevloeid. Het bloed van Jezus. Levensreddend. Echt gaaf!

Het inpakken is dus zowaar begonnen. Eindevaluaties zijn gedaan. Laatste keren gaan voorbij. Met gemengde gevoelens pak ik in en neem ik afscheid. Waar ik vooral naar uitzie is om lieve familie en vrienden weer in de armen te sluiten!

Tot heeel heel snel!!

Een hele dikke knuffel &
Blessings
Maaike

  • 25 Februari 2012 - 03:37

    Marjanne:

    Ha! *steekt tong uit naar Veronica*

    Later meer maar ben ook ZÓ blij je straks weer te zien! Xxxx

  • 25 Februari 2012 - 06:59

    Marjolein:

    Lieve Maaike,
    Geniet nog even van Afrika en dan een goede reis terug en tot volgende week!
    xxx

  • 25 Februari 2012 - 08:51

    Henny:

    Lieve Maaik, spannend, nog even.... sterkte in het afscheid nemen van zoveel van wat je hebt meegemaakt!!!! We danken God voor je, dat je zoveel hebt KUNNEN geven voor àl die mensen-kinderen!! Goede reis enne... Gods armen zijn om je heen, wij bidden ervoor! Alle liefs van Piet en Henny en tot gauw!

  • 25 Februari 2012 - 10:49

    Aletta Feenstra:

    Lieve Maaike,

    Dan ook nu maar even reageren voor (voorlopig ?? ;) want je weet bij Maaike immers nooit...) de laatste keer op dit reisverslag. Sterkte met "al die laatste keren" en het afscheid nemen. Een goede reis toegewenst en een tot snel ziens...
    Liefs van je (een van de velen) thuisblijvende reisgenoot die (bijna) al je verslagen gelezen heeft en met je mee leefde!

    Dikke knuffel en tot gauw! Aletta Feenstra.

  • 25 Februari 2012 - 11:03

    Jan & Gerda Versluis:

    Lieve Maaike.
    Wat leuk dat je nog een souvenier achter kon laten in de vorm van je eigen bloed en daar weer iemand mee hebt kunnen helpen.We wensen je een voorspoedige reis en hopen tot 9 maart.Doe alle bekenden nog een keertje de groeten. Gods zegen op je terug reis.

  • 25 Februari 2012 - 11:33

    Gert:

    Hoi lieverd,
    de laatste loodjes....drink alle indrukken nog één keer in. Houd de beelden vast en neem die herinneringen mee in de rest van je leven. In jou komen al die dingen samen en geven je kracht. God geeft je dat in de hoop dat je er iets mee blijft doen in de wereld.

    hele dikke kus en "tot straks"

    pap

  • 25 Februari 2012 - 15:00

    Marcel:

    Ha Maaike,
    helaas ben ik verhinderd wegens `weekendje-weg`als je hier bent...sniff!
    maar, ik wens je alvast een heel goede reis en ik hoop je op een ander moment te kunnen treffen
    goed, dat je foto`s plaatste van jouw bloeddonatie, en dat in deze `40-dagen-tijd...`
    Gods zegen!

  • 25 Februari 2012 - 20:08

    Danielle:

    Heel veel sterkte met afscheid nemen, het moet een bijzondere tijd voor je zijn geweest, maar daaraan komt nu toch echt een eind. Tijd voor iets anders, maar wat...? Dat ga je met GOD beleven, ook in Nederland. Fijne vliegreis, en trek vast een warme trui aan in het vliegtuig, de winter is in Nederland nog niet voorbij, ook al bloeien de krokussen weer voorzichtig! Tot snel dan maar, in Jozua.

    Groetjes, Danielle

  • 25 Februari 2012 - 21:39

    Dicky Berkhout:

    Alsof ik in een spannend, gevoelig, soms komisch, wonderbaarlijk, avontuurlijk.....WOW-boek zat te lezen, heb ik jouw reisverslagen gevolgd.
    Bedankt voor de manier waarop je je reis hebt willen delen.
    Wat geweldig om zo verschil in de wereld te mogen maken door Gods genade.
    Ik begrijp, dat het nu na zo'n tijd ook heel lastig is om van dit stukje leven weer afscheid te gaan nemen. Goede reis en tot ziens.

  • 25 Februari 2012 - 22:25

    Veronica :D:

    Middelvinger terug naar Marjanne (plus een dikke knuffel daarna natuurlijk...)

    Groetjes uit Zwitserland,
    V

  • 26 Februari 2012 - 06:25

    Merel:

    Ja, bloed geven is mooi. Ik ben blij je in maart weer te zien!

  • 26 Februari 2012 - 11:11

    Jani:

    O... onrust, Maaike komt bijna!!! Woohooooo!!!! Maar denk ook aan je hoor, hoe je nu alles daar weer achter je moet laten en weer moet zien hoe de toekomst er uit gaat zien.
    We zijn wel erg blij dat we weer even een poosje van je aanwezigheid kunnen genieten! Sterkte met alle laatste keertjes, geef de afrikaanse grond een kusje van me...

  • 26 Februari 2012 - 14:20

    Luc Dekesel:

    beste maaike, je bent voor ons een echte held - één advies, schrijf asap een mini-boekje over je ervaringen op de africa mercy en bezorg dat aan alle schenkers in nederland en nederlandstalig belgië - ik ben zeker dat dit tot vele, vele extra giften kan leiden - vele dikke groeten, een dikke knuffel en blijf aub in contact

  • 26 Februari 2012 - 20:36

    Timo:

    Hey Maaike,

    Ik ben slecht in berichtjes sturen geweest maar ik heb je gevolgd op je reis. Wouw wat is het toch een voor recht vind je niet!!!

    Ik weet nog goed wat een impact het op mij had toen ik weg ging, Hoe zou het voor jou moeten zijn!!!!! Denk niet te beschrijven! :'o)

    Goede reis, be save!

    Ik hoop dat je nog wat warme kleren mee hebt het is iets kouder hier gelukkig geen min-7 meer maar toch.

    Groetjes Timo

    Ps Ik hoop je 24 maart te zien en anders miss snel we zien wel je bent welkom (Eerst lekker naar je familie en vrienden gaan!!)

  • 26 Februari 2012 - 21:59

    Anthon:

    Maaike, zet je de fiets weer terug in de schoorsteen? Misschien kan ik hem weer gebruiken. Wie weet.

  • 27 Februari 2012 - 10:57

    Sandra:

    Succes met afronden en afscheid nemen, maar vooral hééééél fijn dat je dadelijk weer hier bent!

    (maarre...waar ben je dan eigenlijk? :)

    Liefs,
    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 179667

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: