nog 1 week opereren - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu nog 1 week opereren - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

nog 1 week opereren

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

31 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

The English version of this story can be found on maaike-rademaker.blogspot.com including pictures!

Op maaike-rademaker.blogspot.com wederom foto's van de reis te vinden.

Afgelopen week mocht ik genieten van een week vrij. Wat een heerlijke tijd. Ik voel me echt verwend. We hebben zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt, wat een reis!
Voor wie google earth interessant vindt, zet ik plaatsnamen bij het verhaal.
Helaas ging mijn plannetje om met Abas mee te reizen niet door, omdat hij nog in the Hope Centre verblijft op het moment, zodat we zijn wonden in de gaten kunnen houden.
Maandag met vier meiden uitgecheckt, kamersleutels afgegeven bij de receptie en op weg naar avontuur. We wilden richten het noorden, ik was eerder met Tom en Mekenzie al meer naar het oosten en zuiden van het land gereisd, dus de eerste bestemming werd Makeni. Eerder in het jaar was er al een andere groep meiden die kant op gegaan en had er een leuk adresje gevonden. Wij dus met 10 man in een stationwagon (1 bestuurder, 2 op de stoel naast hem, 4 op de achterbank en 3 op de ingebouwde achterachterbank).
De pastor waar we terecht kwamen heette ons van harte welkom en vertelde dat we geluk hadden, want hij stond net op het punt om voor een paar dagen naar Freetown te gaan. Aangezien wij er nu waren, stelde hij dat plan uit en vergezelde ons tijdens de avonturen in Makeni. We zijn naar schitterende watervallen gegaan in Bumbuna, we zijn door het stadje gelopen over de markt, hebben de berg naast het stadje beklommen, hebben een school bezocht, waar we een van de patienten van dit jaar tegenkwamen.
Vervolgens had Kate contact opgenomen met een meisje dat verder landinwaarts werkte in een lokaal ziekenhuis. Daar waren we welkom, dus onze reis vervolgde richting Kamakwie. Wederom met lokaal transport, de poda poda. We zaten met z’n vieren op de achterbank, want redelijk normaal is voor Afrikaanse begrippen. Een van de medepasagiers was een politieagent die in Kamakwie werkte. Halverwege de reis stond een collega van hem met twee aan elkaar geboeide mannen. Ze waren verdachten van een of ander misdrijf en moesten mee naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Dat was dus in Kamakwie, twee uur verder :-D Hoe vaak kan je zeggen dat je twee uur met twee aan elkaar geboeide mannen in een volgepropt busje hebt gezeten.... weer een ervaring rijker dus :-D (waar openbaar vervoer wel niet goed voor is)
Eindelijk bij het ziekenhuis aangekomen, werden we met open armen ontvangen door Melinda, een van de meiden die eerder aan boord had gewerkt en nu in Kamakwie werkte en de twee Amerikaans artsen die het ziekenhuis runnen. Wat een geweldige mensen. Van huis uit huisarts, maar hier in Sierra Leone doen ze ook operaties en runnen ze de apotheek en hebben ze 4 volle afdelingen en verschillende programma’s voor TB, HIV en ondervoeding. In hun ‘vrije tijd’ geven ze bijles in biologie en economie en engels. Er lag een zwangere dame op een van de afdelingen die wat bloedde. Na speurwerk in de boeken, werd besloten dat ze toch maar voor een keizersnede moest die avond. Wij mochten mee de OK in en ik heb de eerste geboorte in mijn leven meegemaakt... en niet flauwgevallen... nu ben ik echt een verpleegkundige ;-)
De dag erna door het dorp heen, supermooie omgeving. Allerlei bijzondere beesten en planten. Echt heel erg genoten van de gesprekken en de passie die deze artsen hadden voor de mensen, voor God en voor hun werk.
Af en toe komen ze een weekendje naar Freetown en ze raadden ons aan om naar Sussex beach te gaan. Een afgelegen strand met een prachtig hotel voor niet al te gekke prijs en een prive strand en warme douches. Na een weekje bucketshowers leek dat wel een goed plan. Ze hadden voor ons een taxichauffeur gebeld en die wilde ons helemaal naar de plaats van bestemming brengen. 11 uur later waren we dus bij het hotel.
Genoten van mooie zonsondergangen, lekker gezwommen in de branding en een gezond kleurtje gekregen :-)
Vandaag dus weer aan de slag op de afdeling. Tot mijn grote blijdschap waren er twee mannen die al lange tijd opgenomen waren met infecties ontslagen, nu nog 2 mannen die echt een tijdje moeten blijven voor goede wondgenezing, dus daar bidden we hard voor. Vanaf a.s. vrijdag is er geen algemeen chirurg meer. Dan gaat het grote inpakken beginnen.
Ik heb nog veel meer verhalen, maar dit is wel weer even genoeg leesvoer.

Dikke knuffel &
Blessings
Maaike



  • 31 Oktober 2011 - 23:22

    Mirjam:

    Eerste!!!!!

  • 31 Oktober 2011 - 23:26

    Mirjam:

    Wat een mooi reisverhaal!
    Super ervaring toch zo'n bevalling.
    Succes verder!!!!

  • 01 November 2011 - 07:37

    Veronica :D:

    Hai lieverd,

    Ik sluit me aan bij Mirjam. Heerlijk om te lezen! :D

    Voor nu dus gewoon een hele dikke knuffel!

    X,
    Veronica

  • 01 November 2011 - 07:42

    Gert:

    hoi lieverd,

    wat een prachtig vakantieverhaal. Ik ben blij dat je weer een beetje op adem bent gekomen. De tijd van inpakken, uitpakken, inpakken en uitpakken staat voor de deur.
    Mooi verhaal trouwens van die agenten. Dat willen we hier ook gaan invoeren, gewoon arrestantenvervoer met de bus. En.. het is altijd fijn als mensen "geboeid" naar je zitten te luisteren.
    Lieverd, veel succes bij de volgende fase. Ik zie dat je de afteller ook hebt bijgesteld. Tot "gauw" .

    Kus
    Pap

  • 01 November 2011 - 08:59

    Jani:

    Owww nog maar 122 dagen...Bijna!!! Leuk om te lezen zeg, hoewel je volgens google earth in engeland naar t strand geweest bent. Zeg het de volgende keer nou even als je zo dichtbij bent ;-).
    Gaaf hoor dat je bij de keizersnee kon zijn. Bijzonder he zo'n leventje dat gewoon begint waar je bij staat!
    Ohhh de foto's ik wil naar Afrika!!!!!

  • 01 November 2011 - 09:34

    Ine:

    Bedankt voor je verhaal weer Maaike. Wat zal je moeten wennen hier zonder alle avonturen. Hier houden huisartsen zich aan protocollen en bevoegdheden,zoniet, worden ze aangeklaagd. Succes met ontwennen hoor.

  • 01 November 2011 - 11:38

    Danielle:

    Hoi Maaike, wat gaaf dat je, ondanks was krap zitten in de auto, een hele boeiende tijd hebt gehad die week. Ook al heb je het druk met alle dingen aan boord, waarvoor veel gebed en geduld nodig is, is het toch mogelijk voor je om deze bijzondere momenten mee te maken.
    Veel plezier weer bij je werk,

    Groetjes, Danielle

  • 01 November 2011 - 14:59

    Henny:

    Lieve Maaik, prachtig weer je brief om te lezen en te kijken!! Spannend om weer te gaan varen, ik wil je uitzwaaien in de haven[haha] ...... en God blijft in Sierra Leone, dat troost!!! Alle liefs van Piet en Henny.

  • 01 November 2011 - 18:42

    Sas:

    hey zus,

    wat een mooie foto´s!! om jaloers op te worden!!
    hoe heet je eerst geboren kindje?? nu al een naam of wachten ze daar even mee?!!
    ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen en vooral je foto´s te zien!!!

    geniet nog even van je tijd op het schip (en natuurlijk ook naast het schip) en dan is de tijd bijna zover dat je weer lekker naar huis komt!!!

    gr. xxx sas

  • 01 November 2011 - 20:21

    Dicky Berkhout:

    Hoi Maaike. Ik lees jouw verhalen nog steeds met verbazing en alsof het een spannend boek is.
    Hint: heb je er al eens over nagedacht al deze belevenissen in boekvorm uit te geven?
    Gods zegen en ook veel plezier nog.
    Liefs,
    Dicky

  • 02 November 2011 - 13:53

    Merel:

    Nu kun je alles aan! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 179386

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: