De eerste week terug - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu De eerste week terug - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

De eerste week terug

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

13 Juni 2012 | Togo, Lomé

For English see http://maaike-rademaker.blogspot.com

‘k Ben al weer een week aan boord en heb een geweldige tijd met oude bekenden en goede vrienden. Een grote groep heeft het schip tijdens de afgelopen week verlaten, maar het voelde eigenlijk prima voor mij om afscheid van hen te nemen. Het was een kleine reünie voor mij en ik heb heel erg genoten en nu is het tijd om weer door te gaan.

Tijdens deze eerste week ben ik erin geslaagd om verkouden te worden! Hartelijk dank stomme airco!
Vandaag zijn we met vier man gaan duiken… ook even wat van het Togolese havenwater geproeft, dus wellicht dat ik morgen ook wel last van 'fast fast' heb, zoals ze dat in Sierra Leone noemen (en ik denk dat je wel weet wat dat betekent).

Op het dek wordt er hard gewerkt om alles klaar voor te krijgen voor het varen. De laatste paar dagen hebben containers geladen en zijn we begonnen met een aantal auto's op het dek te plaatsen. Dat is een van mijn favoriete dingen om te doen! Het ziet er zo cool als je zo’n landrover naast het schip ziet bungelen en dan ineens staat ie naast je.

Het moment waarop we daadwerkelijk de haven van Lome uitvaren komt dichterbij. Natuurlijk is de werkelijke tijd van vertrek top secret, maar ik zal jullie weer op de hoogte brengen wanneer we varen.

Naast het werk heb ik ook nog wat tijd om na te denken en terug te kijken en vooruit te kijken. Mensen op het schip vragen hoe het thuis was... Om eerlijk te zijn moet ik ze vertellen dat het geweldig was om af te spreken met vrienden en familie, maar ook dat het wel moeilijk is geweest en dat ik over mijn eigen grenzen ben gegaan... Proberen met zoveel mogelijk mensen af te spreken, wennen aan het leven in Nederland, geregistreerd worden als inwonende van nederland, solliciteren, beginnen met werk, de hele tijd leven uit een rugzak ...
En sommige mensen willen heel graag dat ik blijf en settle en anderen willen dat ik ga om een missionaris te zijn …en ik ... ik weet het eigenlijk niet op dit moment.
Ik ben bereid om te gaan als dat de bedoeling is. Ik zou heel graag in Afrika willen werken, maar waar en wat moet ik doen en hoe lang ...
Op het moment heb ik geen duidelijkheid wat dat betreft. Ik zou ook wel aan boord van schepen willen werken of projecten doen in Dordrecht zoals ik voorheen deed of zo nu en dan naar Mercy Ships komen ... Ik weet het gewoon niet

Tijdens mijn werk en na het werk, neem ik wat tijd om na te denken, te reflecteren, te kletsen, te schrijven, ect. Misschien heb ik mijn terugkeer naar de ‘gewone’ maatschappij niet zo serieus genomen als ik had moeten doen ... en krijg ik nu aan boord een tweede kans op te pikken wat ik vergeten ben om aandacht aan te besteden ...

Ik houd jullie op de hoogte wat betreft het varen!

Dikke knuffel &
Blessings
Maaike

P.S. Tom Bradley heeft een aantal leuke foto's van een nabijgelegen Afrikaans land (Ivoorkust), de weergave van het straatbeeld is erg vergelijkbaar met Togo

  • 13 Juni 2012 - 06:59

    Wilma:

    Neem de tijd wijffie, je heb nog tijd genoeg om uit te vinden wat je echt wil.... en tot die tijd, doe waar je goed in ben!!

  • 13 Juni 2012 - 07:02

    Johan:

    Maaike,

    Fijn te horen dat je weer heerlijk gesetteld ben. Ik hoop dat je een beetje licht mag krijgen op de toekomst en ik zal voor je bidden. Ik begrijp wat je bedoel met tweede kans, ik kreeg er met mijn laatste bezoek aan de AFM ook eentje.

    Hug,
    Johan

  • 13 Juni 2012 - 07:13

    Mar:

    Lieve schat, neem de tijd en de rust om er zelf achter te komen wat je wilt. Anderen kunnen dat niet voor je beslissen. Intussen: geniet van je tijd daar!
    xxx

  • 13 Juni 2012 - 07:40

    Marga:

    Lieve schat.
    Maaike er komt heus een goede oplossing. Als hier een raam sluit gaat er ergen een deur open. Met bidden om wijsheid ,al je zeker verhoord worden.
    Ik bid voor je. Kus mam.

  • 13 Juni 2012 - 07:53

    Gert:

    ho lieverd,

    goed te lezen dat je zo geniet van je terugkeer. Laat het diep op je inwerken en ga waar je hart je heen brengt. Durf te vertrouwen op je "gevoel", dat bedriegt je niet. Ik wens je die wijsheid en de kracht om je hoofd los te laten en je hart te laten spreken en dat te volgen.

    kus

    Pa

  • 13 Juni 2012 - 09:07

    Veronica :D:

    Ik zeg: Alles zal reg kom!

    Dikke kus,

    V (en mini...)

  • 13 Juni 2012 - 10:57

    Petra Van Den Boogaa:

    Heel veel sterkte met beoordelen/uitzoeken waar de plek voor je is. Er is er 1 die dat weet.
    Maar ik begrijp ook wel heel goed dat het voor jezelf spanning oplevert, en zijn altijd mensen die aan je blijven trekken.

  • 13 Juni 2012 - 13:57

    Luc Dekesel:

    dank u maaike voor je boeiend verslag - je geraakt er wel uit - tijd brengt raad, zodat je op een juiste plaats zal terechtkomen - groetjes

  • 13 Juni 2012 - 15:52

    Angelina:

    Hoi Maaike,
    Als ik jou was zou ik me niet te veel zorgen maken over de toekomst. Er komt vast "iets" naar je toe, op welke manier dan ook, waardoor je ineens precies weet wat je moet doen. Houd vertrouwen!
    Lieve groeten en succes daar.
    Angelina

  • 13 Juni 2012 - 19:01

    Aletta Feenstra:

    Hoi Maaike,

    Ooit van re-entry gehoord? Zendelingen die terugkeren naar het "thuisland" krijgen daar vaak mee te maken. je voelt je nergens thuis. het leven ging in Nederland gewoon door en jij bent daar een poosje tussenuit geweest. Dat valt niet mee. Bovendien... de vraag die steeds in je gedachten is: waar wil de Heer me hebben?
    Je mag nu juist even op een bijzondere wijze tot "rust" komen: in een soort van "thuissituatie" waarbij je wel werkt, maar ook vrije tijd hebt. Als alles zo in je gedachten rondtolt en je niet weet wat je moet doen: blijf dan dicht bij Hem. Rust, en wacht op Zijn antwoord. Dat kan wel eens heel anders zijn dan jij denkt. Bedenk hoe je al die andere keren toen je voor een moeilijke keuze stond (bijv. toen je voor het eerst naar Mercy Ships ging en toen je vorig jaar op het schip was en moest kiezen om nog door te gaan of niet...ehhh, herkenbaar denk ik:) ) hoe kwam je keuze toen tot stand?
    Ondertussen zullen wij voor je bidden dat je wijsheid ontvangt in het maken van je keuze!

    Waar je ook bent, je mag God dienen, in Dordrecht of in Afrika of...???

    Veel zegen.

    Liefs,
    Aletta.

  • 13 Juni 2012 - 21:09

    Laura:

    Lieve Maaike,
    Dank voor je eerlijke verslag. Kom tot rust en wij bidden voor je!
    En geniet!
    Dikke, dikke knuf!

  • 13 Juni 2012 - 21:20

    Henny En Piet:

    Hé, die lieve Maaik, pittig hoor àl die vragen die je hebt...en toch ook zó begrijpelijk! We bidden dat je rust krijgt vanbinnen enne... we mogen "per dag"leven , nu ben je daar op je plek, geniet ervan en wees er dankbaar voor!! Je zult duidelijkheid krijgen.....we bidden ervoor liefs en dikke knuffel van ons!

  • 13 Juni 2012 - 21:24

    Mirjam:

    Ha Maaike,

    Lekker genieten van deze vaartrip! Alles laten komen zoals het komt!mHet loopt zoals het moet lopen! Dus relax!
    Komt goed.
    Geniet van de dolfijnen, en al het andere!
    Doeidoei

  • 14 Juni 2012 - 10:50

    Sandra:

    Hoi lieverd,

    Fijn te lezen dat je het weer zo naar je zin hebt aan boord. Goed ook dat je de tijd neemt om na te denken over wat je nu wilt. Maar maak het ook niet te zwaar...je hoeft nu niet te beslissen wat je tot je pensioen gaat doen. Een plan(netje) voor het komende jaar is al heel mooi. Waar je ook bent, je bent welkom, nuttig, geliefd en in staat heel gelukkig te worden...dus het komt altijd goed (ook als het even niet goed lijkt te komen).

    Ondertussen fiets ik hier in Amsterdam even op jouw fietsje. Die van mij is voor reparatie bij de fietsenmaker. Fijn karretje hoor...maar wat staat jouw zadel belachelijk hoog! Ik voel me weer een brugpieper op een veel te grote fiets, haha!

    Dikke kus,
    je vriendin, Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 179672

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: