ziekenhuis sluit - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu ziekenhuis sluit - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

ziekenhuis sluit

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

23 November 2011 | Sierra Leone, Freetown

English version on www.maaike-rademaker.blogspot.com met foto’s.
Wauw, afgelopen week een hoop mooie dingen.

Afgelopen weekend was echt even heerlijk relaxen. Met een groep vaste duikers zijn we naar een mooi strand gegaan en hebben we een kleine duikvakantie gehouden. Met volle tanks perslucht en alle uitrusting die we nodig hadden naar het strand gegaan. Eerst gelunched, toen alle spullen in een bootje geladen en toen het water is, ruim anderhalf uur onder water geweest.

’s Avonds laat nog een nachtduik gedaan, dat was ook echt cool. Er was niet heel veel te zien, behalve wat kreeften, krabben en kleine vissen die werden aangetrokken door onze felle lichten, dus werd het een korte duik, maar toch leuk. De sterren waren nog verbazingwekkender, omdat er in de oceaan niet veel van lichtvervuiling is :-D

De volgende dag gingen we weer naar dezelfde locatie en dat was nog meer ontspannen, omdat we de omgeving een beetje beter kenden. Mijn buddy Cassidy hield er gelukkig ook van om echt goed kijken en te zoeken naar bijzondere dingen, dat was echt heerlijk. We hebben weer anderhalf uur onder elke rots en tussen delen van het wrak gespeurd naar bijzondere zeewezens.
De plek waar we gingen duiken was rond een rotsformatie waar een klein schip was gezonken. Er was geen plek om echt binnen in het wrak te komen, maar er was een grote diversiteit van de zeeleven op het wrak en op de rotsen eromheen. Koralen, grote en kleine vissen, zeesterren, zee-egels, zeekomkommers en slakken van helder geel tot oranje, rood, blauw, paars, roze, bruin, en combinaties van alle kleuren van de regenboog. Het was geweldig weer om te zien hoeveel leven er is onder het wateroppervlak en hoe God houdt van het maken schoonheid.

We sliepen in een tent, hadden een openlucht douche, hangmatten en een prachtig strand om op te ontspannen na het duiken.

Verder hebben we eind vorige week een groot afscheidsfeest gehad. Het thema was ‘Tell Papa God Tenki’, zoals dat hier regelmatig op de afdeling klinkt. Het was gaaf om met alle patienten, vrijwilligers, verpleegkundigen en doktors God te danken voor alle goede dingen die zijn gebeurd tijdens deze outreach. We mochten van verschillende patienten verhalen horen over hoe hun levens waren veranderd. Echt heel mooi met natuurlijk de nodige portie dans :-D

Een andere bijzondere gebeurtenis op de afdeling was dat gisteren en vandaag Ramatu een hele goede verbandwissel had. Zij is het meisje dat in mijn 'boot camp' zat. Normaal gesproken moet ze heel veel medicatie krijgen om haar verbandwissel te kunnen doen. De laatste twee dagen had ze al die medicatie niet nodig en ze vertelde me dat ze niet eens had gehuild. Er is veel gebed geweest voor haar, dus we zijn heel dankbaar dat ze nu in staat is om de verbandwisselingen te tolereren. We zijn erg trots op haar.

Gisteren is mijn afdeling leeggemaakt. De weinige patiënten die werden achtergelaten, werden overgebracht naar andere afdelingen en zij zullen het ziekenhuis donderdag of vrijdag verlaten. Daarna wordt het ziekenhuis officieel gesloten en er is geen patiëntenzorg meer tot we in Togo komen. Het is altijd een rare tijd, afscheid nemen van patiënten en op vrijdag zullen we afscheid moeten nemen van onze vrijwilligers en intussen zijn er veel verpleegkundigen die vertrekken, wat betekent dat we nog meer afscheid moeten nemen.... :-(

Van het thuisfront ook nog nieuws. Saskia is vandaag jarig!! Van harte gefeliciteerd lieve zus!
Helaas kreeg ik pageleden te horen dat mijn oma in het ziekenhuis is opgenomen. Dan is ineens de afstand tussen Sieera Leone en Nederland weer heel erg groot.

Heel erg bedankt voor jullie meeleven, reacties en bemoedigingen!

Dikke knuffel &
Blessings
Maaike

  • 23 November 2011 - 23:46

    Jani:

    He wat naar van je oma, hoop dat het niet ernstig is.

    Vakantietje klinkt weer bijzonder goed zeg! Helaas weer de tijd van afscheid nemen, succes weer poepie. wanneer bellen we?

  • 24 November 2011 - 05:52

    Sjaak Den Hollander:

    Weer heel bijzonder! Zo'n afdeling leeg maken moet toch weer een heel apart gevoel geven. En dan al die coole dingen! Je hebt een leven zoals geen ander. "Tell Papa God Tenki"....

    En, Saskia, nog gefeliciteerd.......

  • 24 November 2011 - 08:08

    Gert:

    hoi lieverd,

    heerlijk als je zo kunt terugkijken op weer een bijzondere periode in je leven.
    dank God voor alle goeds en de zorg die Hij heeft voor alle mensen.
    dikke kus,

    Pap

  • 24 November 2011 - 08:12

    Sandra:

    Bedankt weer voor je mooie verhaal. Ik mis je hier! De afstand is soms inderdaad te groot. Ga je snel uitgebreid mailen.

    Dikke kus,
    Sandra

  • 24 November 2011 - 10:05

    Merel:

    Dat zijn weer mooie dingen. Goed om te lezen dat je 'boot camp' slaagt!

    Wens je oma maar beterschap.

    Liefs,

    Merel

  • 24 November 2011 - 10:27

    Jan En Gerda:

    Hoi Maaike, Jan is druk in de tuin, maar ik zal vast even reageren. Mooie berichten dat is altijd fijn. Bedankt voor je mooie kaart met foto en lieve brief. Volgende week gaan we weer een weekje koken maar daarna zullen we je zeker weer eens een lange mail sturen over het reilen en zeilen bij ons. Lieve groeten van ons beide, Gerda.

  • 24 November 2011 - 18:39

    Sas:

    heyyy lieve zus,

    wat was ik blij toen je gister belde!!! ik vond het enorm leuk om je stem te horen en je lieve glimlach!!

    ik denk aan je en ik stuur je snel een berichtje!!

    dikke kus van je ´kleine´ zusje van 27 jaar!

  • 24 November 2011 - 19:01

    Luc Dekesel:

    dag maaike, vele groeten en dank voor uw bericht

  • 24 November 2011 - 19:37

    Piet En Henny:

    dag lieve maaik, sterkte met alles, we bidden voor je liefs p&h.

  • 24 November 2011 - 20:34

    Laura:

    Ha Maaike,
    Dankjewel voor je berichten weer! Heb nu pas die van vorige week en deze gelezen, dus ben weer op de hoogte. Wat leuk dat je pedagogische aanpak zo goed heeft gewerkt! En heerlijk dat Ramatu minder pijn heeft.

    Sterkte met het afronden van je rapportage; een hele klus!
    Ik zal onze Papa vragen jou te helpen met het afscheid nemen.
    Hele dikke knuf van mij.

  • 25 November 2011 - 10:22

    Angelina:

    Hoi Maaike,
    Bedank voor je verslag. Fijn te horen dat in Sierra Leone alles goed gaat en dat je van je mini vakantie hebt genoten. Jammer van je oma, ik wens haar alle goeds toe.
    Maar lieve Maaike, wat zal jij moeten wennen als je weer in Nederland bent en hier weer verder moet. Ik wens je heel veel succes met inpakken, varen en uitpakken en niet te vergeten: met afscheid nemen.
    Denk aan je,
    Angelina

  • 25 November 2011 - 16:27

    Martin En Riëtte:

    Als ik je verhaal deze keer lees, dan kan ik me voorstellen dat het ook iets verdrietigs heeft als het ziekenhuis sluit. Zovele mensen gezien, geholpen, wer moed en hoop gegeven. Vreemd om dan straks de deur te sluiten.
    We wensen je ook rust toe, want het is een enerverden tijd geweest.
    Alle goeds uit Lisse
    Martin en Riëtte

  • 26 November 2011 - 10:10

    Veronica:

    Hoi Lieverd,

    Weer laat... Afstand is inderdaad soms een pain in the *** Ik leef met je mee.

    Dikke X,
    V

  • 28 November 2011 - 20:53

    Aletta Feenstra:

    Hoi Maaike,

    Afscheid nemen doet altijd pijn. Ook als er mooie dingen gebeurd zijn. Je bent één grote familie aan boord en zal die familieleden zeker gaan missen, maar... de tijd komt steeds dichterbij dat je je familie in Holland weer zult zien. Probeer bij elk afscheid te bedenken dat het een "Tot ziens" zal zijn.., misschien niet hier maar we mogen weten dat we elkaar eens weer zullen ontmoeten op Het grote Feest! Ik hoop dat dát een klein beetje helpt het afscheid nemen wat draaglijker te maken!

    Liefs, en ....Tot binnenkort!

    Groetjes, Aletta.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 179422

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: