leven aan boord - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu leven aan boord - Reisverslag uit Lomé, Togo van Maaike Rademaker - WaarBenJij.nu

leven aan boord

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 Februari 2012 | Togo, Lomé

Het volgende verhaal kwam ik een tijdje geleden tegen en leek me een leuke afsluiting van mijn blogs, een impressie van het leven en werken op het schip! Het is geschreven door een Amerikaanse verpleegkundige en ik heb het alleen maar vertaald (niet zelf verzonnen). ‘t is gewoon grappig.

“Wonen op een schip en werken in dit unieke ziekenhuis vergt wat creativiteit en aanpassingsvermogen. Als je overweegt om te komen wonen en werken aan boord van een hospitaalschip in West-Afrika, voel je vrij om het volgende uit te proberen en zie hoe goed je je kunt aanpassen. En natuurlijk, laat me weten hoe het werkt!

* Disclaimer ... "leven in het ziekenhuis" suggesties zijn niet bedoeld om te worden toegepast in bestaande Nederlandse ziekenhuizen, aangezien deze suggesties niet zijn bedoeld voor de westerse gezondheidszorg.


Leven aan boord:

Nodig vijf van je vrienden uit om voor de komende drie maanden bij je in te trekken. Iedereen moet in een een-kamer appartement leven met twee dunne muurtjes die een afscheiding vormen voor drie compartimenten. Verwijder alle deuren en in plaats daarvan hangen er gordijnen. Alle wanddecoraties moeten magnetisch zijn.

De meeste van deze nieuwe huisgenoten zullen verpleegkundige zijn. Er moeten altijd twee personen dagdienst werken, twee ’s avonds en twee ’s nachts. Iedereen roteert door deze diensten om dingen interessant te houden.

Minstens de helft van je nieuwe huisgenoten moet een andere taal spreken. Leer medische termen in die taal en probeer ze uit op het werk.

Maak een hele kleine ruimte voor privacy en gebed en breng daar regelmatig tijd door. Doneer boeken in 10 verschillende talen aan de plaatselijke bibliotheek. Leen ze uit de bieb in het midden van de nacht.

Sta in de rij voor de maaltijden om 0730, 1200 en 1700 elke dag (ongeacht welke dienst je werkt). Eet samen met 400 van je beste vrienden. Eet minstens een keer per week plantain (Afrikaanse gebakken banaan).

Wanneer je naar de stad gaat, draag geen korte broek, hoe warm het ook is. Ga met ten minste 5 andere mensen voor de veiligheid.
Tenminste 8-12 personen moeten in iedere taxi passen... 15-20 per busje. Betaal nooit de oorspronkelijke vraagprijs.
Zit bij elkaar op schoot en neem geiten mee in of op de bus.
Ga naar een zeer zonnige bestemming en neem dan Doxycycline.
Drink dagelijks minstens 4 liter water.
Eet de geiten.

Vul plastic zakjes met water. Weiger om het water dat uit de kraan drinken. In plaats daarvan drink je uit de plastic zakjes ... of je Nalgene.

Zet een grasmaaier aan in de woonkamer voor een goed geluidsniveau. Af en toe wat slagwerk op de potten en pannen maakt het redelijk geloofwaardig wat betreft geluid. Zet de stofzuiger aan elke keer als je de wc doorspoelt. Zorg voor een fles met groen gekleurd water en zet het in de badkamer. Twee keer per week moet je het groene water afmeten een bepaalde hoeveelheid door het toilet spoelen.

Wanneer je onder de douche gaat, moet je de kraan dichtdraaien tijdens het inzepen. Zorg ervoor dat je de kraan niet langer laat lopen dan twee minuten per dag. Je hebt recht op één lading wasgoed per week.

Vier een verjaardagsfeestje ten minste een of twee keer per week. Nodig 50 vrienden uit. Speel honkbal met een lege Pringlesverpakking. Bak veel zoetigheid en gebruik ten minste 5 mango's. Als je een taart wilt bakken, zoek de instructies op in het Duits en vraag dan je huisgenoten om je te helpen.

Beklim 50 trappen per dag.
Bekijk de zonsondergang over de oceaan.
Nodig ministers en de president uit om op bezoek te komen.
Nodig ze uit om een toespraak te houden, of hun getuigenis te geven.
Geef ze vervolgens een rondleiding op je werk, introduceer ze aan patiënten.
Maak er een feestje van.

Breng grote trommels naar de kerk.
Dans opgewonden tijdens de aanbidding.
Moedig vrienden aan met je dansen.
Zing in verschillende talen.
Zorg voor twee vertalers voor de pastor.
Heb een 100 persoon kerkdienst in de woonkamer met alle patiënten uit het ziekenhuis.

Kondig brandoefeningen aan om de week op donderdagmiddag.
Verzamel met een groep vrienden in de eetkamer.
Doe alsof je CPR aan het doen bent.
Om de paar maanden verander de frequentie van brandoefeningen naar 3 keer per week met zwemvesten.

Stel een schema op om op de uitkijk te staan voor piraten.
Verkleed je als piraat.
Kijk Pirates of the Caribbean op een laptop.
Kijk vervolgens Titanic en The Guardian.
Verstop je voor een uur in een geheime locatie.

Wordt enthousiast wakker voor je werk, in de wetenschap dat God de controle heeft en Hij een verschil maakt in harten en levens van mensen!


Ziekenhuis Life:

Maak ballondieren voor elke patiënt.
Hang ze boven hun bed.
Speel volleybal met de ballonnen.

Als familieleden willen blijven, leg een matras voor hen onder het bed van de patient.
Moedig het hele gezin aan om voor een paar dagen te verblijven ... hoe meer, hoe beter!

Zet alle patiëntenbedden een halve meter uit elkaar.
Moedig je patiënten aan om elkaar te leren kennen.

Beeldt alle instructies voor je patiënten uit.
Dring er bij elke nieuwe opname op aan dat je instructies geeft over het gebruik van een toilet.
Plaats beeldende tekeningen boven het toilet om aan te tonen wat wel en niet de bedoeling is.

Als de patiënt een transfusie nodig heeft en hij heeft jou bloedgroep, biedt aan om de donor te zijn.
Laat je vriendin een zak met bloed afnemen, terwijl je bed in beweging is.
Als het bloed warm in de zak is, start het infuus en dien je eigen bloed toe... zonder infuuspomp

Weiger om infuuspompen te gebruiken.
Gebruik in plaats daarvan een burette, spuitpompen of bereken de druppelsnelheid voor het infuus.

Hang gordijnen aan magnetische haken aan het plafond voor privacy.
Beweeg ze al naar gelang de behoefte.

Houdt regelmatig dansfeesten op het werk.
Speel de drums. Moedig je patiënten om de drums te spelen.
Zorg voor haaknaalden in plaats van drumsticks.
Bidt tijdens de overdracht en vraag je patiënten om mee te doen.
Speel Jenga met je patiënten.

Zorg ervoor dat je weet of de patiënt wel of geen slang en hond eet in een gewoon dieet.
Dit kan belangrijk zijn.

Kondig via de speakers een noodsituatie af met de oproep aan iedereen met de bloedgroep B + om zich direct te melden bij het laboratorium.

Wil je een stresstest doen? Laat je patiënt meerdere trappen op en neer lopen en doe dan een ECG.

Importeer medicijnen uit heel Europa en Amerika.
Vraag andere verpleegkundigen de instructies voor je te vertalen.
Paracetamol heet ook wel acetaminophen of tylenol.
Vraag de apotheek voor de zekerheid of je wel echt je IV medicatie oraal kan geven en de oogdruppels echt in het oor kunnen worden gedruppeld.

Huilende baby? Bindt ze op je rug met een laken ga gewoon door met het doen van je verpleegkundige werkzaamheden. Ze zullen gelukkig al snel in slaap vallen.

Kijk naar de kwijlvlekken op je uniform ... en glimlachen liefdevol naar de schattige bruine baby die op je in slaap viel terwijl je in het patientendossier aan het werk was.
Dank God dat je hier mag zijn”


Dikke knuffel &
Blessings
Maaike

  • 17 Februari 2012 - 17:10

    Marcek:

    ....dank voor je knuffel Maaike, want ik dank God dat JIJ daar mag zijn....! x

  • 17 Februari 2012 - 17:12

    Marcel:

    mooie vertaling! als ex A-verpleegkundige snap ik dat wel..
    ....zooo gaaf hoe je in Gods kracht, bezig kan zijn! hgr,

  • 17 Februari 2012 - 18:05

    Mirjam:

    Geweldig verhaal!!

  • 17 Februari 2012 - 18:36

    Sas:

    He lieve zus,
    Wat een mooi stukje,ik kan de hectiek maar ook de geweldige momenten me heel goed voorstellen!nog een dikke week en dan ben je weer in ons midden!deze week is het carnaval dus ik ben weer 5 dagen onder de pannen!ik kom je gezellig met mam halen!!!

    Dikke kus en ik ben blij dat je er bijna bent,heb je gemist!!!!

  • 17 Februari 2012 - 18:43

    Marjolein:

    Lekker plastische, maar duidelijke illustratie van je tijd in Afrika!
    Liefs en een dikke kus

  • 17 Februari 2012 - 21:58

    Gert:

    Hoi lieverd,

    misschien inderdaad beter als ze dat hier niet direct gaan uitproberen op westerse patienten. Ik weet niet zeker of dit door de inspectie geneeskunde komt. Maar het geeft wel een bevestiging van mijn beeld dat er twijfels zijn of je nog ooit, ooit in staat zult zijn in een land als Nederland een zinvolle baan als verpleegkundige zult vinden. En als vader hoop ik dat je antwoord toch zal zijn dat dat kan.

    Dikke kus en tot over een paar dagen,

    je iefhebbende pap

  • 18 Februari 2012 - 09:11

    Martin En Riëtte:

    Dit is gewoon een reclame boodschap. en dan goed om te weten dat mensen er ook voor betalen om dit te mogen meemaken.
    God bless you en groetjes aan Melisa en Anna (als je ze weer eens tegen komt)
    Liefs uit Lisse

  • 18 Februari 2012 - 11:26

    Jan En Gerda:

    Lieve Maaike
    Wat zul je dit allemaal straks missen, alles zal vreselijk saai en stil zijn. zul je wel kunnen slapen zonder al die herrie. Laat je nog even weten hoe laat het 9 maart in Dordt begint?
    Goede reis en behouden aankomst.

  • 18 Februari 2012 - 22:45

    Luc Dekesel:

    ik onthou vooral: dank god dat je hier mag zijn - dank u maaike om dit zo dikwijls met ons te delen

  • 18 Februari 2012 - 22:47

    Luc Dekesel:

    maaike, doe ze daar allemaal de groeten en veilige thuiskomst

  • 19 Februari 2012 - 06:57

    Merel:

    He, het is al twee dagen geleden en ik heb Veronica nog niet gezien! ;p

    Respect hoor, ik zou t niet kunnen.

    Liefs!

  • 19 Februari 2012 - 14:09

    Fred En Lonneke:

    Super!! We gaan het uitproberen ;-);-)
    Liefs, Fred en Lonneke

  • 19 Februari 2012 - 16:12

    Danielle:

    He Maaike, het is nu echt aftellen....
    Na die lange tijd, die volgens mij ook is voorbij gevlogen, mag je nu binnenkort weer kennismaken met privacy, dat je lang niet hebt gekend.
    Leuke omschrijving van de omstandigheden trouwens!

    Hopelijk lukt het je om weer te wennen in dit Nederland. 1 voordeel, het vriest nu even niet, maar koud is het nog wel...Brrrrr....

    Wanneer kom je hier weer terug?
    Hopelijk tot gauw, groetjes en GODS Zegen voor die laatste dagen van afscheid nemen.
    Groetjes, Danielle

  • 20 Februari 2012 - 18:04

    Bianca:

    Wat gaat de tijd toch snel Maaike, jij bent nu alweer met je laatste week aan boord begonnen. Ik wens je nog een fijne tijd, voor straks sterkte met afscheid nemen en een veilige reis terug naar Nederland. Misschien zie ik je bij de reunie in maart?
    Groetjes van Bianca.

  • 20 Februari 2012 - 20:33

    Elize Quik:

    Gaaf beschreven! Alles komt weer even boven;-)!
    Begrijp dat je binnekort terug komt naar Nederland? Heftig, joh, om alles achter te laten! Blessings, ook in Nederland!

    groetjes Elize

  • 21 Februari 2012 - 10:52

    Jan En Hanneke Van G:

    Lieve Maaike,
    Wat een mooi verhaal, we zien het voor ons. Mooie afsluiting van al je belevenissen, en hopen de life-verhalen straks te horen. Goede reis terug naar Holland, en hopen dat je hier nog een beetje kunt aarden. Sterkte met het afscheidnemen van allen die je daar zo dierbaar zijn geworden.Kus van Jan en Hanneke.

  • 21 Februari 2012 - 13:02

    Mirjam Van Houdt:

    Hoi Maaike,
    Onvoorstelbaar wat ik weer heb gelezen. Zie ook dat je tijd van terugkomen bijna daar is.... Wat bijzonder wat je allemaal hebt meegemaakt en wat bijzonder dat wij een soort mee konden reizen met je. Heel veel dank daarvoor! Een goed afscheid en een fijne thuisreis en veel succes met re-integreren in Holland....
    Alle goeds en veel zegen van God voor de toekomst!

    Hartelijke groeten van een flexwerker ASZ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Maaike @ Mercy Ships

Ruim 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een christelijke organisatie die hoop en genezing wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. Zij doet dit door operaties die in het land zelf niet worden uitgevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Er is op dit moment één schip in de vaart; de ‘Africa Mercy’. Dit schip vaart langs verschillende West-Afrikaanse landen en ligt daar dan een aantal maanden in de haven om de mensen te ontvangen. Het was voor mij sindsdien een droom om op zo’n schip te kunnen werken.
Ik geloof dat we als kinderen van God mogen dromen en dat God de verlangens die we hebben, wil gebruiken. Ik heb een lange tijd in de leugen geloofd dat iedereen toch wel zoiets zou willen en dat ik daar niet goed genoeg voor was. Maar voor God zijn we wel goed genoeg. U bent uniek en ik ben uniek. We hebben allemaal onze eigen talenten en mogelijkheden, Hij wil die juist gebruiken. Ik ontdekte hierin Gods hart en besefte dat ik deze ‘droom’ mocht gaan nastreven.
Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane Heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij.
Op 20 september ben ik door Evangelische Gemeente Jozua uitgezonden worden als zendeling. Op 2 oktober ben ik naar Benin gevlogen om een paar dagen later te beginnen met mijn werkzaamheden als verpleegkundige.
Het schip ligt tot half december nog in de haven van Cotonou, Benin.
Het werk is op vrijwillige basis met kosten voor voedsel en onderdak op eigen rekening, dit geldt voor alle medewerkers. Hierdoor kunnen alle operaties gratis gedaan worden!
Mocht u een (kleine) financiele bijdrage willen leveren, dan kunt u mij sponsoren door uw gift over te maken op de zendingsrekening van Jozua (te Dordrecht) ING-bank nummer 78.75.162, t.a.v. Maaike Rademaker. Deze gift is belastingaftrekbaar.
Eventueel kunt u gebruik maken van mijn persoonlijke rekeningnummer 41.88.63.806, M. Rademaker.

Maar wat ik aan support vooral belangrijk vind, is mensen die biddend achter mij staan. Ik wil u vrijmoedig vragen om uw gebed voor het werk en kracht, wijsheid en liefde voor mij persoonlijk.
P.S.
Alle berichten op deze website zijn mijn persoonlijke beleving en bevatten mijn eigen ervaringen, conclusies en mening. De beschreven verhalen bevatten niet de visie van Mercy Ships als organisatie.

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

nieuws

12 Juli 2012

Droogdok

01 Juli 2012

foto's

27 Juni 2012

Tenerife

16 Juni 2012

Vertrek uit Lome
Maaike

Alles wat je wilt weten.... Al meer dan 10 jaar geleden kwam ik in aanraking met de Mercy Ships, een organisatie die hoop wil brengen aan de zieken en allerarmsten van de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is door middel van operaties die in het land zelf niet uit worden gevoerd of onbetaalbaar zijn voor de bevolking, gratis te verrichten op een schip dat ingericht is als ziekenhuis. Daarnaast wordt er praktische hulp geboden in het land zelf en worden mensen geschoold om het eigen land verder op te bouwen. Het praktisch toepassen van mijn geloof in de opgestane heer Jezus is iets wat ik graag doe. Wat dat betreft past het werk van de Mercy Ships erg goed bij mij. Ik wil dan ook graag de komende twee jaar op de 'Africa Mercy' gaan werken als verpleegkundige. Meer info over de organisatie: www.mercyships.nl (en engelse site www.ms-information.org) In de zomer van 2009 heb ik een zgn. Gateway Course van de Mercy Ships gevolgd. Hier heb ik de nodige voorbereiding voor het werken en leven aan boord van de 'Africa Mercy' gehad. Op 20 september ben ik vanuit E.G. Jozua uitgezegend als zendeling, waarna ik op 2 oktober naar Benin ben gevlogen. Het uitzenden betekent dat ik onderdeel blijf van de gemeente en dat er vanuit de gemeente voor mij wordt gebeden. Daarnaast is het mogelijk om via een rekeningnummer van de gemeente mij financieel te ondersteunen Het rekeningnummer van de gemeente is 78.75.162 (ING), vermeld bij uw donatie dat het t.a.v. Maaike Rademaker is. Uw gift is dan belastingaftrekbaar. Via de Mercy Ships Holland heb ik het volgende postadres: Maaike Rademaker MS Holland – Mercy Ships M/V Africa Mercy – Dept. Hospital Strevelsweg 700/317 3083 AS Rotterdam Voor pakketjes svp duidelijk vermelden CONTAINER. Dan gaat het doosje mee met de containers die met enige regelmaat vanuit Rotterdam naar West-Afrika varen. (als dat er niet opstaat, wordt het pakket via DHL verzonden en draai ik op voor die kosten) Gewone brieven en kaarten kunnen wel zonder enige aanvullingen naar bovenstaand adres worden gestuurd. Mercy Ships telt op het moment ruim 800 fulltime vrijwilligers. Zo'n 450 van hen wonen en werken op een schip, de anderen op één van de kantoren in diverse landen of een basis in Sierra Leone. Ieder van hen zorgt zelf voor het verzamelen van een kring van sponsors om in het levensonderhoud te voorzien. Wat ik vooral belangrijk vind is ondersteuning in gebed en het onderhouden van contact met 'het thuisfront'. Ik vind het leuk om reacties te lezen ('k zal er niet altijd op reageren vrees ik), dus voel je vrij om een berichtje op deze site achter te laten! Blessings Maaike

Actief sinds 08 Sept. 2006
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 179657

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2009 - 28 Februari 2012

Maaike @ Mercy Ships

19 Juni 2009 - 19 Juli 2009

to the USA

24 September 2006 - 10 Maart 2007

DTS/ Indonesie & Singapore

01 Juli 2005 - 02 Maart 2006

OZ & NZ

Landen bezocht: